شیطان پرستی خطرناک ترین تهاجم غرب و صهیونیسم به انقلاب اسلامی
شیطان پرستی خطرناک ترین تهاجم غرب و صهیونیسم به انقلاب اسلامی
مقدمه :
تعریف مدرن فرقه ، کنترل ذهن و تکنیک های عضویت دگیری فریب دهنده ، است . به عبارت دیگر ، فرقه ها به مردم حقه می زنند تا آنها را جذب کنند و فریب دهند تا در فرقه بمانند . این تعریفی است که اغلب مردم با آن موافقند ، البته غیر از خود فرقه ها( ویژه نامه ناتوی فرهنگی 2 بسیج دانشجویی ) .
شیطان پرستی یکی از این فرقه هاست که برخی به آن پیشینه هزاران ساله می دهند و دلیل آن را نیز پرستش هر موجود دارای قدرت توسط مردمان هزاران سال پیش و یا در نظر گرفتن دو خدای ضد هم یعنی خدای خیر و شر می دانند . شیطان پرستی دنیایی را ترسیم می کند که هیچ روزنه امیدی برای آن متصور نیست . به همین جهت شیطان پرستی را جهان تاریک می گویند . شیطان پرستی حقیقتی را جستجو می کند که در این جهان یافت نمی شود . شیطان پرستی به معنی پرستش شیطان به عنوان قدرتی فوق العاده و بسیار قوی تر و موثرتر از نیروهای خوب دنیوی همچون خداست . در شیطان پرستی شیطان به عنوان نماد قدرت و حاکمیت بر روی زمین ، قدرتی به عنوان برترین قدرت دو جهان مورد توجه و پرستش قرار دارد و این دنیایی را که به عنوان دوخ برشمرده می شود قانونمند می کند . در شیطان پرستی غیر از استفاده از شیطان به عنوان قدرت تاریکی و قدرت مطلق از نیروها و اجنه و روح های پلید و شیطانی نیز برای رسیدن به اهداف خود استفاده می شود و در نهایت معنای شیطان پرستی ، پرستش قدرت پلیدی است(گزیده ای ازویکی پدیا) .
شیطان پرستی یک حرکت مکتبی ، شبه مکتبی و یا فلسفی است که هواداران آن ، شیطان را یک طرح و الگوی اصلی و قبل از عالم هستی میپندارند . آنها شیطان را موجودی زنده و با چند وجه از طبیعت انسان مشترک میدانند . مفهوم شیطان در طول قرنها مورد مکاشفه قرار گرفته است . شايد بتوان تاريخچه شيطان پرستی را به قرون اوليه پيدايش آدمی نسبت داد(گزیده ای ازویکی پدیا ) .
شیطان پرستی را در گروه راه چپ و راه راست طبقه بندی میکنند . دست چپیها به غنی سازی روحی خود در جریان کارهای خودشان معتقدند ، و بر این باورند که در نهایت باید تنها به خود جواب پس دهند. در حالی که دست راستیها غنی سازی روحی خود را از طریق وقف کردن و بندگی خود در مقابل قدرتی بزرگتر بدست میآورند ( گزیده ای ازویکی پدیا ).
شیطان پرستی به جای اطاعت از قوانین خدایی یا قوانین طبیعی و اخلاقی، عموماً بر پیشرفت فیزیکی خود با راهنماییهای موجودی مافوق یا قوانینی فرستاده شده تمرکز دارد. بعضی شیطان پرستان به طور داوطلبانه بعضی از قوانین اخلاقی را انتخاب میکنند. بر این مبنا شیطان پرستان به دو گروه اصلی شیطان پرستان فلسفی و شیطان پرستان دینی تقسیم بندی میشوند( گزیده ای ازویکی پدیا ) .
شیطان پرستی فلسفی : پایه گذاری این فرقه از شیطان پرستی به آنتوان لاوی نسبت داده میشود . او کسی بود که کلیسای شیطان را تأسیس کرد. در نظر شیطان پرستان فلسفی ، محور و مرکزیت عالم هستی، خود انسان است ، و بزرگترین آرزو و شرط رستگاری این نوع از شیطان پرستان برتری و ترفیع ایشان نسبت به دیگران است. شیطان پرستان فلسفی عموماً خدایی برای پرستش قائل نمیدانند و به زندگی غیر مادی بعد از مرگ نیز عقیدهای ندارند( گزیده ای ازویکی پدیا ).
شیطان پرستی دینی : اين نوع شيطان پرستی شبيه شيطان پرستی آنتون لاوی است اما با اين تفاوت که در اين نوع ، شيطان جنبه خدايی و متافيزيکی دارد و اين جنبه برداشته شده از اديان ابراهيمی ، افسانهها ، آيينهای متفاوت و يا صرفا ساخته شده ذهن پيروان آن میباشد(گزیده ای ازویکی پدیا ) .
فلسفه شیطانی لاوی : شیطان میگوید دست و دلبازی کردن بجای خساست . شیطان میگوید زندگی حیاتی بجای نقشه خیالی و موهومی روحانی. شیطان میگوید دانش معصوم بجای فریب دادن ریاکارانه خود . شیطان میگوید محبت کردن به کسانی که لیاقت آن را دارند بجای عشق ورزیدن به نمک نشناسان . شیطان میگوید انتقام و خونخواهی کردن بجای برگرداندن صورت . شیطان میگوید مسئولیت پذیری در مقابل مسئولیت پذیران بجای نگران بودن خون آشامهای غیر مادی . شیطان میگوید انسان مانند دیگر حیوانات است ، گاهی بهتر ولی اغلب بدتر . شیطان تمام آن چیزهایی که گناه شناخته میشوند را ارائه میدهد ، چون که تمام آنها به یک لذت و خوشنودی فیزیکی، روانی یا احساسی منجر میشوند . شیطان بهترین دوست کلیساست چرا که در میان تمام این سالها وجود شیطان دلیل ماندگاری کلیساها است( گزیده ای ازویکی پدیا ) .
پیشینه و ادبیات تحقیق :
سالهای پس از رنسانس را می توان به سالهای افسارگسیختگی جهان غرب در تمامی ابعاد فردی ، اجتماعی و جنبه های متعدد روابط انسانی توصیف کرد . پس از برداشته شدن یوغ تعالیم متعصب کلیسای کاتولیک از گردن انسان غربی چند کنش مهم فکری و فلسفی شکل گرفت که از جمله آنها رویکردهای متفاوت به مساله انسان و رابطه او با خدا ست که زمینه های شکل گیری بسیاری از جریان های فلسفی را فراهم آورد ( ویزه نامه ناتوی فرهنگی 2 بسیج دانشجویی ) .
در سالهای آغازین قرن بیستم برخی عناصر فاسد الاخلاق با اتکا به گرایش ها و نظریات تورانی و پروتستانی بطور مخفیانه جریان شیطان پرستی را با ویژگی هایی چون گناه گرایی ، قتل ، تجاوزات جنسی ، نابود کردن اصول اخلاقی ، بی توجهی به مسایل توحیدی و ... پایه گذاری کردند( ویزه نامه ناتوی فرهنگی 2 بسیج دانشجویی ).
سال 1960 را می توان به طور جدی آغاز دوره جدید حیات و فعالیت شیطان پرستان در آمریکا دانست ، یعنی زمانی که یک جریان خاص شیطان پرستی مسیحی به طور رسمی در کشور امریکا فعالیت خود را به عنوان یک فرقه و مکتب آغاز کرده است. نکته قابل توجه نقش جدی یک مامور شناخته شده سازمان مرکزی جاسوسی آمریکا در شکل گیری جریان یاد شده است( ویزه نامه ناتوی فرهنگی 2 بسیج دانشجویی ) .
تشديد فعاليتهای موسوم به شيطان پرستی در کشور و به ويژه در ميان جوانان مرفه جامعه ، به معضلی اساسی و تهديدی برای امنيت اخلاقی جامعه و جوانان تبديل شده است . نمونه ای از این فعالیت ها در يكي از باغ های اطراف كرج گزارش شدد، پارتی مختلطی كه پس از آگاهی مأموران با مراجعه به محل ، حدود هشتاد نفر زن و مرد كه بيش از دوسوم آنها دختران جوان و زنان بودند ، دستگير شدهاند. در اين پارتی كه يكي از بزرگترين پارتی هاي مختلط به شمار ميآمده ، بيشتر حاضران با مصرف شديد مشروبات الكلي و مواد مخدر، حالت غير عادی داشته و حتي چند نفر از آنها به صورت كاملاً عريان در حال رقص در بين حضار بودند. مشخص شد که برگزارکنندگان اين پارتی از وابستگان و مبلغان اصلی شيطان پرستی در تهران بودهاند(خبرگزاری تابناک ، 1387 ).
در حالی که بسیاری از کارشناسان بر افزایش خرافه گرایی و سوءاستفاده از احساسات مردمی طی چند سال اخیر تاکید کرده و نسبت به تبعات خطرناک آن هشدار دادهاند ، خبرنگار البرز ضمن مراجعه به برخي فروشگاه های شمال و غرب تهران با عرضه فراوان و آزادانه نمادهای اين گروه های انحرافی و التقاطی روبرو شد ، که در آن صليبهای شکسته به عنوان يکی از نمادهای گروههای افراطی نژاد پرست و منحرف جنسی به چشم ميخورد(البرز ، ۱۳۸۷ ).
علامت مخصوص شیطان پرستان
برخی نمادهای مخصوص شیطان پرستی
در حال حاضر هفتاد فرقه و گروه شيطان پرست در ايران مشغول به فعالیت های خرافی و خلاف اخلاق می باشند. اين اطلاع رسانی زنگ خطری را برای مسئولان به صدا در می آورد . برخی سایتهای خبری فعالیت این مکتب خرافی را اصولگرایی معرفی نموده و تصاویر منافی اخلاقی را از فرقه در ایتالیا نمایش داده اند. اين گروهها با نامهاي مختلف در كشور در حال فعاليت هستند، كه از طريق اينترنتي به عضو گيري مي پردازند با استفاده از جذابيتهاي جنسي برگزاري مراسم رقص و موسيقي،جوانان را به كام فساد ميكشانند.اما آنچه حائز اهميت است تاكيد براحاطه اطلاعاتي پليس بر اين گروهها و هشدار به برخورد با اعضاي اين فرقه می باشد.اين هشدار ميتواند آغاز برنامه اي تعبير شود كه پليس براي برخورد با اين گونه گروهها تدارك ديده است( برنا نیوز ، 1387).
در تحقيقات مستندی که به تازگی در اختيار مسئولان ارشد کشور قرار گرفته است ، لباس های گشاد ، لباس های رنگی جلف ، انگشترهای خاص تيغ دار، دستبندهای متنوع و عجيب ، گردنبندهای اسکلتی با موهای بلند يا سر طاس به عنوان نشانههای ويژه گروههای همسو با شيطان پرستی بيان شده است. عضو گروه تحقيقی كه علاوه بر گزارش ، فيلم مستندی از فعاليتها و رفتارهاي شيطان پرستان در ايران تهيه كرده است ، گفت: متاسفانه برخي از آهنگ های آگهی بازرگانی ، و تيتراژ برخي فيلمها و سريال ها ، در کنار صحنه آرایی برخی برنامه ها ، برگرفته از آئينها و ملودی های گروههای شيطان پرستی است(جام جم آنلاين ، 1387).
سرتیپ پاسدار حسین ذوالفقاری جانشین فرمانده نیروی انتظامی در مصاحبه ای با شهاب نیوز بیان نمود: هفتاد فرقه و گروه تخدیری شیطان پرستی به ایران وارد شده كه نیمی از آنها فعال بوده و اقدام به ترجمه ، چاپ و توزیع قریب به دویست عنوان كتاب در این زمینه كردهاند . یكی از فرقههای انحرافی تحت عنوان تی اس ام توسط فردی بنام «الف» كه خارج از كشور زندگی میكند هدایت میشود. این فرد با لابی صهیونیستها مرتبط است. محبوبیت زیادی در بین جوانان دارد و صدها جوان در كلاسهای او شركت كرده و در مقابل او اشك ریخته و به گناهان خود اعتراف میكنند. فرد دیگری بنام «الف - ر» كه زادگاهش یكی از شهرستانهای كشور است و دارای تعدادی مرید میباشد كه برای مراد خود حاضرند هر كاری بكنند، دختران زیادی به خاطر او ازدواج نمیكنند و ادعا میكنند او همسر عرفانی آنهاست و او نیز ادعا میكند مرده را زنده میكند و عمدتا در تاریكی زندگی میكند. فرد دیگری بنام «ع -ی» ادعا میكند عرش به واسطه حضور او برپاست ، زلزلهها را پیشگویی میكند، انرژی درمانی میكند و روزانه تعداد زیادی بیمار به وی مراجعه میكند . این گروهها ضمن برگزاری مراسم خاصی ، تبلیغ پوشیدن لباس خاص بعنوان لباس مقدس منقوش به نمادهای شیطان پرستی ، از گردنبند - صلیب شكسته یا صلیب برعكس- انگشتر با نقوش استخوانی و جمجمه انسان استفاده نموده و در برگزاری این مراسم ضمن شرب خمر اقدام به رقص و پایكوبی مینمایند(شهاب نیوز ، 1387 )
اين افراد بر اين باورند كه بايد برخلاف اديان به ويژه اسلام، عمل كرد و با انجام اعمال دلخواه و كارهاي خلاف، دنيا را به هرج و مرج و آشوب كشاند. افراد عضو اين گروه در برخي رشتههاي ورزشي، مهارت خاصي دارند و به منظور جذب نوجوانان وجوانان هنگام ورزش از موزيكهاي خاص شيطان پرستي استفاده ميكنند. اين گروهها داراي كتابهايي به زبان لاتين بوده و با تجمع در پاركها و تفرجگاهها درباره رخدادهاي جديد در سطح كشور در رابطه با شيطان بحث وگفتوگو ميكنند(شهاب نیوز ، 1387 ).
اصول مشترک این فرقه ها انحراف از ادیان و وعده های کاذب و سوئ استفاده از گرایش جوانان به مبدا هستی و سوئ استفاده جنسی است . ماموریت اخیر این افکار وارداتی را اسلام ستیزی، مسلمان گریزی و تخدیر اصول پاک ناب محمدی و نفی واژه های ایثار و شهادت است . در جهان بیش از 4000 فرقه تخدیری و خرافه پرستی متولد شده و منشا همه آنها غرب و صهیونیستاست(شهاب نیوز ، 1387 ).
به گفته کارشناسان سرنخ همه فسادهای فرهنگی صهیونیست ها می باشند. این افراد با تسلطی که بر رسانه های مهم جهان دارند به جعل ادیان و شیوع خرافه های بی اساس می پردازند و به اعمالی غیر انسانی و منافی اخلاق دست می زنند . مانند خودسوزی دست جمعی و کشتن افراد بیگناه زیادی در مترو ژاپن (شهاب نیوز ، 1387 ).
به گفته برخی محققان ، بنیانگذار فرقه شیطان پرستی یک صهیونیست بنام آنتوان لوی است . رقص ، خوردن مشروبات الکلی و اعمال جنسی و مصرف انواع و اقسام مواد مخدر و روان گردان در گروههای شیطان پرست مانند متالیکا جایگاه خاصی دارد . صنعت سکس ، تولید و فروش مشروبات الکلی و قاچاق مواد مخدر ، قمار و صنعت سینما در انحصار صهیونیست ها قرار دارد . غول صنایع مشروب سازی ، یک صهیونیست بنام ساموئل برنفمن است، که دفتر مرکزی آن در نیویورک است و دارای 120 شعبه در سراسر جهان است . اولین فیلم غیر اخلاقی جهان در زمینه مواد مخدر و سکس توسط یک صهیونیست بنام پرمینگر در سالهای 1953 و 1959 ساخته شد(شهاب نیوز ، 1387 ).
شیطان پرستان به دنبال این اهداف هستند :
- رواج فرهنگ ضد ارزشی
- ضدیت با دین
- جعل تاریخ قیام و شهادت و رسالت پیامبران و نقش شیطان در جامعه بشری
- ترویج و اشاعه فساد ، فحشا ، بی بندوباری ، اعتیاد به مواد مخدر و داروهای روان گردان و الکل .
- جلوگیری از سازندگی فردی و اجتماعی .
- حساسیت زدایی از فساد و فحشا و هتک حرمت به اسلام .
- پوچگرایی ( نیهیلیسم ).
- افزایش جرایم سازمان یافته و به خطر انداختن امنیت اجتماعی .
- انجام فعالیت های خرابکارانه و جاسوسی در جهت اهداف صهیونیسم و آمریکا
-رواج بیماریهای روحی روانی و جسمی مانند ایدز و افسردگی و در نهایت کاهش نیروهای جوان و آینده ساز جامعه(شهاب نیوز ، 1387 )
ضرورت تحقیق :
نماد شیطان پرستی از صلیب شکسته و ستاره پنج پر گذشته و دیگر، نماد آن کشتن کورکان و نوشیدن خون آنان ، خوردن ادرار و مدفوع و نوشیدن مشروبات اللکی در جمجمه است . شیطان پرستی یکی از بزرگترین تهاجمات فرهنگی است که نسل جوان و ناآگاه جامعه را هدف قرار داده تا با به ابتذال کشاندن آنها ، این سرمایه بزرگ جامعه را به افرادی پوچ و بی هدف تبدیل نمایند که توانی برای دفاع از فرهنگ و آداب و رسوم دینی و مذهبی خود را نداشته باشند و با انداختن آنان به دام انواع و مواد مخدر و داروهای روان گردان آنها را افرادی سست و بی فایده تبدیل نمایند که به مانند عروسک خیمه شب بازی سر نخ انان را به دست گیرند و با رها نمودن آن نخ ، این افراد را به جسمی بیجان و بی مایه تبدیل می شوند .
بیان علل و پیامدها :
خانواده مهمترین نهاد اجتماعی جهت رشد ارزشهای اسلامی و اخلاقی و پرورش شخصیت و می توان مهمترین علل گرایش به سمت معضلات اجتماعی را در خانواده جستجو کرد :
خانواده نهادي است كه شدت ، عمق و گستردگي روابط و تعاملات در آن از هر جاي ديگري بيشتر است . همه مردم خانواده را نهادي پر از صميميت ، دوستي و امن ، كه آسايش اعضا را تامين مي كند ، تصور مي نمايند. نهادي كه ما را قادر مي سازد از ناملايمات زندگي بگريزيم . خانواده مركب از گروهي از افراد است كه از طريق خون يا فرزند خواندگي به يكديگر مربوط و منسوب بوده و براي مدتي طولاني و نامشخص با هم زندگي مي كنند . در بين تمامي نهادها ، سازمانها و تاسيسات اجتماعي خانواده نقش و اهميتي خاص و بسزا دارد . تمامي افراد مصلحت انديش و حتي روياگرايان بر خانواده و اهميت حياتي آن بر جامعه تاكيد ورزيده اند . بي هيچ شك و ترديد هيچ يك از آسيب هاي اجتماعي بدون تاثير از خانواده پديد نيامده است . نهاد خانواده زماني مي تواند كاركرد خودش را به درستي انجام دهد كه دچار نابساماني و آشفتگي نباشدو خشونت از عواملي است كه سلامت و امنيت خانواده را تهديد مي كند . خشونت خانوادگي يا خشونت عليه زنان و کودکان در خانواده شايع ترين شكل خشونت خانگی است، كه بنيان اين نهاد اجتماعي را ويران مي سازد و خانواده نمي تواند نقش سازندگي خود را انجام دهد( شهلا اعزازی ، 1387).
خشونت خانگی علیه زنان و نوجونان و جوانان ، عدم توجه به نياز و مشكلات آنان و ايجاد محيطي رعب آور براي فرزندان پيامدهاي اجتماعي وخيمي داشته و ممكن است مسائلي را براي آنان بوجود آورد كه گاهي جبران ناپذير و گاهي نيز رفع آن بسيار دشوار است .يكي از اين معضلات فرار جوانان و نوجوانان از خانه و گرفتار شدن آنان در دام انحرافات اجتماعي و قاچاقچيان فساد است( شهلا اعزازی ، 1387).
فرار از خانه از جمله رفتارهاي ناسازگارانه اي است كه از كودكان ، نوجوانان و جوانان سر مي زند . اگر چه در نگاه اول فرار پديده اي فردي به نظر مي رسد ولي با توجه به پيامدهاي وخيم آن براي جامعه بايد از جمله آسيبهاي اجتماعي بحساب آورد . فرار از منزل به عنوان يكي از معضلات خانوادگي و اجتماعي فراگير در سطح جهان مطرح است . در ايران نيز در سالهاي اخير كارشناسان و رسانه ها نسبت به بحراني شدن اين مساله هشدار داده اند زيرا تعداد دختران فراري به گونه اي نگران كننده افزايش يافته است. از لحاظ قانوني هر كودك يا نوجوان كمتر از 18 سال كه بدون رضايت و اجازه والدين يا ولي قانوني محل زندگي خود را ترك كند بزهكار شناخته شده و رفتار او ناسازگاري تلقي مي شود فرار را مي توان نوعي مخالفت نوجوانان و جوانان در مقابل افراد با نفوذي مانند والدين ، خواهر و برادر بزرگتر و نيز نوعي رفتار ناهنجار از جانب نوجوان و جوان دانست.بر اين اساس ترك خانه و نهايتا گرفتاري در دام بزه و فحشا يكي از پيامدهاي جبران ناپذير نابساماني و تشنج در كانون خانواده است( شهلا اعزازی ، 1387).
خشونت خانگي معضل اجتماعي جديدي نيست . در سده هاي ميانه و اوايل صنعتي شدن ، خشونت نسبت به زنان يك جنبه متداول ازدواج بود . خشونت عليه زنان در خانه گاهي جزئي تصور مي شد ، اما شواهد و مدارك از پناهگاههاي زنان مضروب شده خلاف آنرا نشان مي دهد( شهلا اعزازی ، 1387).
خشونت عليه زنان به هيچ وجه خاص جوامع عقب افتاده يا جوامع مسلمان نيست ، در پيشرفته ترين كشورهاي جهان ، زنان و كودكان از تبعات و عوارض ناشي از خشونت ، بخصوص در زندگي خانوادگي رنج مي برند و آزارهاي جسماني و جنسي و رواني نتنها تندرستي ، سلامت عقلاني ، تعادل عاطفي و رواني آنها را به خطر مي اندازد بلكه جامعه را نيز متضرر مي سازد( شهلا اعزازی ، 1387).
خشونت خانوادگي پديده اي جديد نيست اما توجه به آن به عنوان مساله اي اجتماعي، جديد است. در كشورهاي غربي از حدود 30سال پيش و در ايران از چند سال پيش نگاه افراد متخصص به اين پديده جلب شده است . در حال حاضر ، در ايران بسياري از آسيب ها و مسائل اجتماعي در رابطه با خانواده وجود دارد از جمله اين مسائل مي توان به مشكل دختران فراري و افزايش خودكشي و خودسوزي در ميان زنان و افزايش طلاق و خشونت هاي خانوادگي اشاره كرد . در نقاط مختلف دنيا بين 16 تا 25 درصد از زنان با خشونت هاي جسمي توسط شركاي زندگيشان در رنج بوده و حداقل يك زن در طول زندگي خود مورد تجاوز يا در معرض آن قرار گرفته اند ( شهلا اعزازی ، 1387).
به گزارش سازمان ملل ، از هر سه زن در جهان ، يك نفر در طول زندگي خود ، قرباني خشونت و تبعيض شده يا مورد تجاوز به عنف قرار مي گيرند.
نتايج پژوهش ها حاكي از آنست كه احتمال ضرب و جرح ، تجاوز و قتل زنان توسط همسرانشان ، بيش از هر كس ديگري است.
پيامد هاي ناشي از خشونت خانگي:
نتيجه خشونت خانوادگي نه فقط باعث ايجاد مشكلات فردي بلكه باعث مشكلات اجتماعي و تشديد روابط اقتداري در جامعه خواهد شد ، كه در خانواده ها انعكاس خواهد يافت . بررسي مشكلات خانواده بدون توجه به ساختار اجتماعي كه بوجود آورنده روابط خانوادگي است به نتيجه مطلوب نخواهد رسيد( شهلا اعزازی ، 1387).
آن چيزي كه اهميت خشونت خانگي عليه زنان را مشخص مي كند ، وجود رفتار خشونت آميز در ميان افرادي است كه طبق باور عمومي ، به يكديگر علاقه دارند و روابط ميان آنها بر پايه محبت و صميميت شكل گرفته است( شهلا اعزازی ، 1387).
بد رفتاري و شكنجه هاي بدني بر رشد زنان تاثير مي گذارد و تحقير و خوار كردن آنها در نهايت به عجز و ناتواني در تصميم گيري منتهي مي شود و توانمندي را از زن ساقط مي كند ، در نتيجه زنان قرباني نتنها توانائي اداره سرپرستي فرزندان و خانه و خانواده خود را ندارند ، بلكه از مشاركت در ابراز عقيده در تصميم گيري هاي سرنوشت ساز اجتماعي نيز محروم مي مانند( شهلا اعزازی ، 1387).
تاثير خشونت تنها به فرد قرباني محدود نمي گردد و بر افراد ديگر ، سازمانها ، نهادها و در نهايت كل جامعه تاثير مي گذارد . تاثير اعمال خشونت آميز بر يك فرد بطور شعاعي در جامعه پخش مي گردد و افراد ديگر را نيز در بر مي گيرد و پديده اي بنام گردش خشونت بوجود مي آورد كه خشونت را در جامعه هميشگي مي كند. اعمال خشونت خانوادگي باعث تعداد زيادي از مرگ و مير ها در خانواده شده است و بخصوص عده زيادي از نوزادان به دست خانواده خود كشته شده اند . بر اساس گزارش بهزيستي كشور (1381) 70 درصد كودك آزاري هاتوسط والدين و بعضا بدست نامادري ، 66 درصد توسط مردان و 25 درصد نيز مربوط به خانواده هاي طلاق و خشونت است. ويژگي بسيار مهمي كه در اثر اعمال خشونت به چشم مي خورد پديده جاوداني شدن خشونت است. احتمال دارد افرادي كه در خانواده به سوئ رفتار مواجه بودند بيشتر از افراد معمولي در بزرگسالي به عنوان قربانيان خشونت مطرح شوند ، يعني در شرايطي كاملا متفاوت با شرايط قبلي ، باز هم اعمال خشونت آميز تحمل كنند . از طرف ديگر احتمال اينكه افراد تحت خشونت، خود به عامل خشونت تبديل شوند نيز بسيار زياد است . بنابراين بر اثر اعمال خشونت در خانواده ، احتمال زيادي وجود دارد كه افراد ، هم به قرباني و هم به عامل خشونت تبديل گردند. تدبيرهاي موجود براي حل اين مشكل عظيم اجتماعي يعني خشونت مردان عليه زنان وکودکان و پيامدهاي آن كارساز نيست و بايد به گونه اي بنيادي تر به دنبال شناسائي سرچشمه هاي نابرابري ها بود.
علل و عوامل خشونت خانگي:
خشونت خانگي عليه زنان از ديد منتقدان فمينيست پوشيده نمانده است . از منظر آنها جامعه شناسي، زير سلطه مردانه و دانش مردانه است كه در آن مسائي مردانه بررسي مي شود اما مسائل و مشكلات زنان در حاشيه باقي مي ماند . بنابراين نتنهااز نظريه هاي جامعه شناسي ، كه روشهاي تحقيق آن نيز براي بررسي هاي مربوط به زنان نامناسب است ، بايد استفاده نمود، بلكه براي شناخت موقعيت زنان در جامعه بايد از روش درون فهمي با سوژه نيز استفاده كرد( شهلا اعزازی ، 1387).
در كشور ما نيز افراد متعددي به تحقيق و مطالعه در اين زمينه پرداخته اند كه با اهميت ترين آنها عبارتند از : كتاب پژوهشي درباره خشونت عليه زنان در ايران از مهرانگيز كار و مقالات ايشان ، كتاب «خشونت خانوادگي» ( زنان كتك خورده ) از شهلا اعزازي كه پژوهشي در شهر تهران مي باشد و چندين مقاله ديگر از ايشان.
مهرانگيز كار در كتاب پژوهشي خود در باره خشونت عليه زنان ضمن ارائه تعريفي جامع از انواع خشونت پنهان و آشكار عليه زنان و اشكال مختلف فرهنگي ، اجتماعي ، اقتصادي و سياسي اين خشونت ها كه بخشي ريشه در فرهنگ و سنت دارد و بخشي حاصل تداوم تبعيض عليه زنان در ساختار حقوقي ، اقتصادي و سياسي جامعه است ، بر اين نظر است كه شايد تداوم خشونت در ساختارهاي غير فرهنگي نيز خود برآيندي از ساختار فرهنگي است كه مردم و جامعه را بجاي اينكه برآشوبند ، وادار به پذيرش اين اشكال از خشونت مي كند . در عين حال نويسنده در همان آغاز كتاب با تاكيد بر اين نكته كه خشونت عليه زنان به هيچ وجه خاص جوامع عقب افتاده يا جوامع اسلامي نيست ، اضافه مي كند در پيشرفته ترين كشورهاي جهان ، زنان و كودكان از تبعات و عوارض ناشي از خشونت ، بخصوص در زندگي خانوادگي رنج مي برندو آزارهاي جسمي و جنسي و رواني نتنها تندرستي ، سلامت عقل ، تعادل عاطفي و رواني آنها را به خطر مي اندازد ، بلكه دولتها را با مشكلات گوناگون اقتصادي ، فرهنگي و خدماتي درگير مي كند و موجب بسیاری از معضلات اجتماعی از جمله فرار از خانه و تمایل به سمت قاچاقچیان فساد ، فرقه های انحرافی و مراکز فساد و فحشا می شود.
شهلا اعزازي در كتاب «خشونت خانوادگي زنان كتك خورده» سه مبحث كلي را مورد بررسي قرار مي دهد. داده هاي نظري و تجربي نشان مي دهند كه مهمترين عامل عادي شدن خشونت در خانواده ها بي قدرتي زنان و وابستگي آنها به مردان است. از اين رو افزايش قدرت زنان مهمترين عامل براي مقابله و قطع خشونت مردان است. با وجود كليه مشكلات كه براي بررسي پديده خشونت خانوادگي وجود داشت و هنوز هم وجود دارد ، حداقل در آمريكا از دهه 80 ، بررسي هاي متعددي صورت گرفت و در حين انجام اين بررسي ها ، كه از آن تحت عنوان مرحله توجيه نام مي برند ، براي پيشبرد روشهاي تحقيق كوشش بسياري صورت گرفت ، اما مشكلات اساسي ناشي از ذات پديده هنوز هم مطرح است.
مشكلات اساسي مربوط به بررسي هاي خشونت خانوادگي در دومفهوم خانواده و خشونت مطرح مي شود . در اكثر فرهنگ ها و جوامع ، ازدواج و خانواده نشان دهنده محيطي خصوصي است كه به روي افراد غريبه ، و به خصوص محققان ، بسته است. بسياري از ويژگي ها و روابط درون خانواده ، به منزله روابط و ويژگي هاي خصوصي در نظر گرفته مي شود و تمايلي به اظهار آنها به ديگران وجود ندارد . از جمله مسائل خصوصي مي توان ميزان درآمد ، چگونگي روشهاي تربيتي فرزندان يا نوع مذهب نام برد . با اينكه تمايل چنداني به ابراز واقعيت در مورد اين سوالات وجود ندارد ، اگر در تنظيم سوالات دقت كافي به عمل آيد ، امكان پاسخگوئي وجود دارد. سوالات مربوط به چگونگي روابط جنسي و همچنين وجود خشونت در خانواده معمولا با واكنش منفي اعضا روبرو مي شود . اين مفاهيم در محيط خانواده ، به دور از چشم ديگران و به دور از چشم محققان ، وجود دارند و تمايلي به بيان و تشريح آنها هم ديده نمي شود . بدين ترتيب ، در بسياري از موارد ، محقق ناچار است راه خود را در تاريكي بيابد.
رفتارهای ناپسند پدران و مادران و عدم توجه به امیال ، خواسته ها و نیاز های آنان و ایجاد محیطی ناامن از لحاظ روحی روانی و جسمی و تحریکات دوست نماها و ایجاد کردن محیطی آرمانی در خارج از خانه در ذهن جوانان، موجب فرار جوانان از خانه و خانواده می گردد. كودكان به علت ويژگيهائي كه از نظر سني دارند بسيار آسيب پذير هستند و نياز به حمايت و مراقبت دارند. اما گاهي بزرگسالان به علل مختلف به جاي حمايت و مواظبت از كودكان آنان را مورد آزار و اذيت قرار مي دهند.كودك آزاري شامل رفتارهائي است كه توسط افراد ديگر خصوصا بزرگسالان نسبت به كودكان انجام مي گيرد و به نوعي به سلامت جسمي و رواني كودكان آسيب مي رساند . رفتارهائي كه به صورت تصادفي انجام مي شود كودك آزاري بحساب نمي آيد . مانند اينكه كودكي به علت تصادف با اتومبيل دچار نقص جسمي شود( شهلا اعزازی ، 1387).
كودكان به صورتهاي مختلف مورد آزار قرار مي گيرند:
1- كودك آزاري جسمي : يعني رفتارهائي كه به جسم كودك آزار مي رساند : مانند كتك زدن ، مجروح كردن ، شكستن اندامها و ...
2- كودك آزاري رواني : شامل رفتارهائي است كه به سلامت رواني كودك آسيب مي رساند مانند : توهين كردن ، ترساندن ، تحقير كردن ، تبعيض و ...
3- بي توجهي و غفلت : يعني توجه نكردن به نيازهاي اساسي كودكان مانند : تغذيه ، بهداشت ، پوشاك ، آموزش و ... در حدي كه به سلامت جسمي و رواني آنان آسيب برساند.
4- سوئ استفاده : يعني استفاده از كودكان در ارتباط با مواد مخدر ، وا داشتن آنان به كارهاي دشوار ، سوئ استفاده هاي جنسي به طرق مختلف و ... ( نوابی نژاد،1370).
کودک آزاری دارای علل و عواملی است که برخی از آنها عبارتند از :
1- نا آگاهي والدين : گاهي والدين يا افراد ديگر كه به كودك آزار مي رسانند ، نمي دانند كه رفتار آنان كودك آزاري است . مانند : كساني كه كودكان را تنبيه بدني مي كنند، مورد تحقير و توهين قرار مي دهند، به نيازهاي اساسي آنان توجهي ندارندو اين رفتارها را عادي و معمولي مي دانند.
2- مشكلات اقتصادي : فقر سبب مي شود كه كودكان از دسترسي به نيازهاي اساسي خود مانند آموزش ، بهداشت ، تغذيه و... محروم شوند و يا والدين به علت فشارهاي مالي با رفتارهائي مانند : پرخاشگري ، خشونت ، بي توجهي و ... كودكان را مورد آزار قرار دهند.
3- اعتياد: به علت خصوصياتي كه در افراد ايجاد مي كند مانند : پرخاشگري ، بي مسووليتي ، كاهش عواطف و... سبب مي شود كه كودكان مورد آزار بويژه از نوع سوئ استفاده قرار گيرند.
4- بيماريهاي رواني : در صورتيكه والدين به بيماريهاي رواني مبتلا باشند ، با رفتارهائي مانند : تند خوئي ، خشونت ، ناسازگاري ، بي توجهي و ... كه ناشي از بيماري رواني آنهاست ، سبب آزار كودكان مي شوند.
5- مشكلات خانوادگي : مشاجرات شديد و طولاني والدين ، جمعيت زياد خانواده ، شيوه هاي تربيتي نامناسب ، در برخي موارد وجود ناپدري و يا نامادري و ... سبب مي شود كه كودك مورد آزار قرار گيرد .
6- مشكلات كودكان : كودكاني كه مشكلات نسبتا پايدار و طولاني دارند ، بيشتر از ساير كودكان مورد آزار قرار مي گيرند. مانند كودكاني كه دچار بيماريهاي جسمي مزمن و طولاني مدت يا مشكلات رفتاري از قبيل پرخاشگري ، بي قراري ، بيش فعالي ، فشار عصبي، شب ادراري و ... هستند. به علت مشكلاتي كه براي بزرگسالان ايجاد مي كنند و نيز به سبب نا آگاهي والدين از اين مشكلات ، اغلب مورد آزار جسمي و روحي قرار مي گيرند.
7- مشكلات مدرسه : مشكلاتي كه در مدرسه براي كودكان ايجاد مي شود مانند : انتظار بيش از حد ، نديدن تفاوتها ، ايجاد فشار عصبي و رقابت شديد ، تبعيض ، تنبيه بدني ، تحقير و توهين و ... سبب آزار جسمي و رواني كودكان مي شوند( نوابی نژاد،1370).
بنابر این برای رفع این مشکل بایستی:
1- كودكان را بهتر و بيشتر بشناسيم : شناخت كودكان و نيازهاي آنان سبب مي شود كه رفتار بهتري با آنان داشته باشيم . براي اين كار مي توانيم از روشهاي مختلف مانند: خواندن كتابهاي مناسب ، شركت در كلاسهاي آموزشي ، مشورت كردن با افراد آگاه و متخصص امر و ... استفاده كنيم .
2- علت كودك آزاري را بشناسيم : كودك آزاري مانند هر رفتار ديگري علتي دارد. سعي كنيم علت آنرا پيدا كنيم و با بر طرف كردن آن ، كودك آزاري را كاهش دهيم ممكن است برخي از مشكلات را نتوانيم از بين ببريم ، در آن صورت پذيرفتن آن بهتر از آزار رساندن به كودك است.
3- از ديگران كمك بگيريم : كمك گرفتن و مشورت كردن نشانه هوشياري و آگاهي است ، نه ناتواني . براي كاهش مشكلات خود مي توانيم از مراكز مشاوره حضوري ، تلفني ، سازمانهاي غير دولتي ، افراد آگاه و ... كمك بگيريم.
5- آرامش خود را حفظ كنيم : زندگي هميشه با مشكلات همراه است ، سعي كنيم خشم خود را كنترل كنيم و براي مشكلات چاره جوئي كنيم . بسياري از كودك آزاري ها در شرايطي انجام مي گيرد كه والدين قادر به كنترل خشم خود نيستند . كنترل خشم آموختني است و مي توانيم با تمرين بر خشم خود كنترل كنيم( نوابی نژاد،1370).
خشونت خانگی یکی از دلایل فرار از خانه و گرایش جوانان و نوجوانان به سمت فرقه های انحرافی است اما موضوع به اینجا ختم نمی شود پیامدهای مهمی نیز دارد که برخی از آنه عبارتند از:
الف) اعتیاد به مواد مخدر و داروهای روان گردان :
اعتياد يك بيماري اجتماعي است كه داراي عوارض جسمي و روحي است. اعتياد به مواد مخدر يكي از مهمترين مشكلات اجتماعي ، اقتصادي و بهداشتي است كه عوارض ناشي از آن تهديدي جدي براي جامعه بشري محسوب شده و موجب ركود اجتماعي در زمينه هاي مختلف مي گردد. همچنين ويرانگري هاي حاصل از آن ، زمينه ساز سقوط بسياري از ارزش ها و هنجارهاي فرهنگي و اخلاقي شده و بدين ترتيب سلامت جامعه را بصورت جدي به خطر مي اندازد و تا زماني كه علت گرايش فرد به مواد مخدر مشخص نشود و جهت حل بنيادي مشكل اقدام نگردد، درمان جسمي و روحي آن دوام نداشته و دوباره فرد به سمت ماده مخدر گرايش پيدا مي نمايد(حبیبی نیا ،1380).
در صورتيكه نوجوان يا جوان بر اثر عوامل مختلف نظير شرايط غير قابل تحمل در خانواده از خانه فرار نمايد ،پس از فرار، شرايطي سخت و رقت انگيز و سرنوشتي شوم در انتظارش است. 20 درصد از اين افراد نحوه تامين مخارجشان بعد از فرار ، از طريق فروش موادمخدر ، 55 درصد از شيوه خود فروشي و 25 درصد از طريق دزدي و گدايي بوده است. اين افراد در ابتدا خود قرباني و معلول شرايط خاص خانواده هستند ، سپس خودشان منشا بسياري از آسيب ها و ناهنجاريها در جامعه مي شوند، در اين حالت هم، خودشان به نوعي قرباني هستند ( نوابی نژاد،1370).
یکی از بیماریهای رایج و خطرناک در میان شیطان پرستان به دلیل روابط جنسی نامشروع و نامعقول ایدز است که نتنها خود فرد در معرض خطر است بلکه می تواند گریبانگیر بسیاری از افراد بی گناه نیز شود.
ایدز :
بیماری ایدز از طریق ویروسی بنام HIV انتقال می یابد . این ویروس قدرت دفاعی بدن را از بین می برد و فرد به عفونت های مختلف دچار شده و به مرور زمان می میرد.
ايدز ابتدا در آمريكا ، اروپاو آفريقا و سپس در آسيا توجه جهانيان و علم پزشكي را به خود جلب كرد. بدون شك ايدز بزرگترين مشكل جامعه پزشكي و جهان است . در حدود 170 كشور تاكنون وجود ايدز را در كشور خود گزارش كرده اند و در مابقي كشور ها به دلايل مختلف از جمله عدم دسترسي به امكانات تشخيصي و يا عدم تمايل به طرح مساله در ميان كشورها اين موضوع گزارش نشده به هر صورت امكان وجود اين ويروس مرگبار در آن كشورها بسيار زياد است(بروشور سازمان یونیسف و وزارت بهداشت ،1380).
اولين مورد ايدز در كشور آمريكا در ميان همجنس بازان گزارش شد.در ابتدا همه فكر مي كردند كه اين بيماري مهلك مخصوص كشورهاي غربي است اما با شيوع آن در آفريقا و آسيا به اين نتيجه رسيدند كه ايدز حدو مرزي را نمي شناسد(بروشور سازمان یونیسف و وزارت بهداشت ،1380).
بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهاني تا سال 2000 حدود 55 ميليون مرد و زن در جهان آلوده به ويروس ايدز بوده اند. اين سازمان تخمين مي زند كه تاكنون 350 ميليون نفر به ويروس ايدز آلوده شده اند و روزانه حدود 18 نفر به تعداد آلوده شدگان در جهان افزوده مي شود. در آسيا ، تنها در كشور هندوستان بيش از 6 ميليون نفر آلوده به ويروس ايدز هستند و در كل قاره اين تعداد به 12 ميليون رسيده است(بروشور سازمان یونیسف و وزارت بهداشت ،1380).
پرخاشگری و خشونت:
كاكلي(1998) در تعريفي نسبتاً جامع از پرخاشگري آن را چنين تعريف ميكند: پرخاشگري ناظر به رفتاري است كه با نيت تخريب اموال يا صدمه زدن به شخص ديگر انجام ميشود و متضمن بي توجهي محض به سلامت ديگران و احتمالاً خود است؛ پيامدهاي پرخاشگري ممكن است فيزيكي يا روانی باشد. وي آنگاه در تعريف خشونت و تمايز آن از پرخاشگري به كنش فيزيكي اشاره ميكند: ”خشونت، كنشي فيزيكي است كه با بي توجهي كامل به سلامت خود و ديگران، يا به منظور آسيب رساندن به شخص ديگر يا تخريب داراييها انجام ميشود. بنابراين، ميتوان خشونت و پرخاشگري را از نظر مفهومي به عنوان كنش و عملي در نظر گرفت كه از روي اراده و آگاهي، به منظور آسيبرساني فيزيكي يا روحي– رواني به ديگري انجام ميپذيرد. افزون براين، در تعريف پرخاشگري و خشونت، به عامل بيتوجهي به پيامدهاي عمل كه منجر به آسيب ديدگي ديگران يا خود ميشود نيز تاكيد ميشود.
بررسی هایی که در مورد علل پرخاشگری انجام شده بیانگر اینست که تنش در محيط خانواده و رفتارهاى نامناسب والدين، ارتباط با دوست نماها و بستگان داراى سابقه جرم، حركات و اعمال خشونت آميز و پرخاشجويانه افراد دیگر علیه شخص و تمایل به سمت فرقه های انحرافی بر ميزان خشونت و پرخاشگرى تأثير زيادى دارند. دلايل اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى و سياسى هم در افزايش روند خشونت نقش دارند.در صورتي كه بين اهداف فرهنگي جامعه و ابزارهاي نهادي جهت تحقق آنها شكاف ايجاد شود، ثبات اجتماعي دچار اختلال ميشود. پرخاشگري و خشونت به هم مرتبط هستند( آندرسون، 2003).
عواملي مانند وضعيّت تجرد- تاهل، مصرف مواد مخدر، كيفيّت گذران اوقات فراغت، فروپاشي خانواده و محیط نامناسب جامعه مي تواند از علل پرخاشگري افراد باشد. متغيّرهاي سن، ميزان كنترل و نظارت خانواده، پايگاه اقتصادي و اجتماعي داراي تأثير منفي و معناداري بر گرايش افراد به پرخاشگری دارند، و متغيّرهاي سابقهي دعوا و نزاع، سابقهي تنش و ناكامي در فعاليّتهاي تحصيلي و آموزشي، مصرف مشروبات الكلي، مصرف سيگار، سابقهي تنش در محيط خانواده، سابقهي رفتار مجرمانه، داشتن دوستان و همسالان داراي سابقهي جنايي، ارتباط با خويشاوندان داراي سابقهي جنايي، در گرایش به ارتکاب رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت آمیز تاثیر دارد( نوابی نژاد،1370).
بیان راهکارها و پیشنهادات:
* در جامعه ای که ما در آن زندگی می کنیم ، ارزشها و فرهنگ اسلامی بر آن حکمفرماست .زندگی انسانی خودمستلزم اخلاق انسانی است وادیان آسماني منجمله دین عزیز ما اسلام اصلاح اخلاقیات را زیربنای اصلاح جامعه میداند وتقریبا اساسی ترین پیام های قرآنی برمحوراخلاق وانسان سازی ارائه گردیده است. جوانان امروز آگاهي و شناخت بيشتري نسبت به نسل های ماقبل دارند . درعین حال جوانان دغدغة آینده را باید بیش ازدیگران داشته باشند وبه یقین بدانند که تهذیب نفس واصلاح اخلاق، آیندة مطلوب شان را رقم میزند وتقریبا همه میدانند که اصلاح اخلاقیات و تقويت تقوا اصلاح جامعه است وانسانی کردن جامعه درنخستین گام، نیاز به اخلاقی کردن جامعه و تقويت ايمان در افراد آن جامعه دارد . بقول برخی دانشمندان اكثرارزشهای اخلاقی فرادینی است که خداوند بزرگ آنرا درسرشت آدمی به ودیعه نهاده و بحکم فطرت ، حسن وقبح آن محک می شود . اخلاق اسلامی که غالبا ازآن دم زده میشود یک هدف غایی و معنوی است که پلکان صعود آن نیازمند سیر وسلوک معنوی است. آنچه که درجامعة ما به حیث اخلاق مصطلح گردیده رفتاروسلوک انسانی درقبال جامعه و محیط های مختلف اجتماعی است . جوانان بایستی بجای تقلید از رفتارهای مغایر با فرهنگ و ارزشهای اسلامی که بیشتر برگرفته از رفتارهای کجروانه غرب و اروپاست ، فرهنگ اصیل و ناب اسلامی را رعایت کنند و از تقلید های کورکورانه غربی بپرهیزند مطمئنا آثار تقوی مانع از رفتارهای ناپسند و کج روی می گردد. آیا دین مبین اسلام ، دشنام ، الفاظ رکیک ، آسیب رساندن به اموال و تجهیزات دولتی و غیر دولتی و صدمه وارد کردن به انسان ها را مجاز دانسته است .
* خانواده يك نهاد اجتماعي است كه بر محيط اطراف خود اثر گذار و از آن اثر پذير است. جوانان و نوجوانان بايد در محيط خانواده احساس امنيت و آسايش روحي ، رواني و جسماني كنند. شيوه كنترل درخانواده ، مي بايست بيشتر تشويقي باشد تاتنبيهي .
* تحصيلات پدر و مادر ، شغل آنان ، نحوه رفتار با فرزندان ، خودداري از رفتارهاي عصبي و تندخوئي هاي ناگهاني و جلوگيري از كتك زدن فرزندان نقش بسزائي در تربيت فرزندان دارد.والدين بايد مراقب رفتار فرزندانشان باشند و با منطق و دليل آنها را راهنمائي كنند نه با خشونت و سختگيري عرصه را بر اوتنگ كنند .
* ازدواج يك نياز براي جوانان است .« عدم توجه بموقع و كافي به آن» به مانند « سهل انگاري در تشكيل خانواده و ازدواج سطحي و تنها بر مبناي احساس» ، هر دو ضربات جبران ناپذيري به جوان وارد مي كنند . بنابراين بايد به ازدواج جوانان از لحاظ زماني و شرايط محيطي و شخصيتي توجه كافي از طرف والدين و مسوولين صورت گيرد.
* علاوه بر پدر و مادر و خانواده ، مسوولان آموزش و پرورش و معلمان هم نقش بسزائي در راهنمائي دانش آموزان دارند شايد خيلي از مسائلي را كه پدر و مادر نتوانند براي فرزندانشان به صراحت بازگو كنند معلمان و مشاوران مدرسه بتوانند به راحتي به دانش آموزان، آموزش دهند و تاثيرش در جوانان و نوجوانان بيشتر باشد.
* مشغوليت جسمي و ذهني كارآمد و به عبارت ديگر ايجاد زمينه كاري علاوه بر جنبه مادي و برطرف كردن نيازهاي مالي فرد ،كه بسيار مهم مي باشد ( نياز مادي جنبه هاي ديگر زندگي فرد را نيز تحت تاثير قرار داده و موجب فشارهاي عصبي در فرد مي گردد)، موجب پر شدن اوقات و «عدم توجه» يا «حداقل توجه» به مسايل بي فايده و خانمانسوزي مانند مواد مخدر مي شود.
* بزرگ نمودن بيش از «حد واقعي» يك هدف ، در صورت رسيدن و عدم رسيدن و دستيابي جوان به آن مي تواند بسيار خطرناك و مضر باشد( مانند قبولي در دانشگاه ).
* بسياري از صاحب نظران ، پيشگيري و دخالت بيشتر اجتماع را كليد مشكل دانسته كه بايد زود هنگام و از مدارس آغاز شود . بخشي از برنامه هاي پيشگيري كننده از معضلات اجتماعی ، به تعامل دقيق بين آگاهي ، برقراري ارتباط ، مديريت استرس و حمايت بازمي گردد. به اعتقاد كارشناسان بايد ميان خانواده ها ، تشكل ها ، مدارس ، پليس و انجمن هاي نوجوانان تعامل و همكاري وجود داشته باشد . برنامه هاي آموزشي براي بخش هاي مختلف از جمله گام هاي نخستين است. در نهايت براي هرگونه برنامه ريزي مهمترين كار كسب شناختي دقيق از ويژگيها و خصوصيت فردي و خانوادگي نيازهاي مخاطبين است.
* یکی از عوامل موفقیت افراد و رسیدن به هدف مورد نظر ، ایجاد انگیزه منطبق بر نیاز افراد است . اما باید دقت گردد که انگیزه ایجاد شده نباید در مراحل اولیه چندان بزرگ باشد که به مرور زمان نتوان از عهده ان برآمد زیرا به دلیل خصوصیت ذاتی انسان فرد جهت رسیدن به آنچه برای وی مقرر گردیده تلاش می نماید و هر چه آن مورد بیشتر بتواند وی را اغنا نماید ، تلاش و برانگیختگی او بیشتر خواهد شد. بر اساس قانونی که در ورزش و تربیت بدنی وجود دارد ، قدرت و نیروی جسمانی بر اساس اصل اضافه بار توسعه می یابد و اگر با مرور زمان مقاومت افزایش نیابد قدرت نیز افزوده نمی شود ، مگر مقاومت فزاینده وجود داشته باشد. در مورد واقعیت های زندگی برانگیخته شدن در جهت رسیدن به هدف نیز چنین است . اگر بتوانیم به مرور زمان این انگیزه را در فرد حفظ و بتدریج آنرا افزایش دهیم بازده کار افزایش می یابد . قطع نمودن تقویت اولیه یا بخصوص ثانویه علاوه بر کاهش کارایی و به هدر رفتن نیروی انسانی و غیر انسانی موجب لطمات روحی و جسمی جبران ناپذیری به فرد و گرایش برخی افراد به سمت سرپوشی جهت این مشکلات می گردد ( گرایش به سمت دوست نماها ، اماکن فساد و بزه کاری و مواد مخدر ).
* يكي از راههاي حل معضلات اجتماعي استفاده از دانشهاي آكادميك و علمي است. از اين رو متخصصان امر بايستي از تحقيقات بنيادي جهت رفع معضلات استفاده نموده و راهكاري نو ارائه نمايند.به اين ترتيب، تحقيق سياستگذاري با يك مشكل اجتماعي مثل اعتياد، فقر، تورم يا سوء تغذيه و مسائلي نظير شیطان پرستی آغاز ميشود و در خلال فرآيند تحقيق به خط مشيهاي عملي مختلف براي از ميان بردن مشكل منتهي ميشود. آنچه تحقيق سياستگذاري را از ساير تحقيقات جدا ميكند، خصلت عملي آن است . دست اندركاران براي آن كه جايگاه تحقيق سياستگذاري را بهتر نشان دهند آن را با ساير پژوهشها مقايسه ميكنند. آنان مي بايست تحقيقات را بر مبناي دو عامل جهتگيري و فراگيري طبقهبندي كنند و تحقيق سياستگذاري را پژوهشي بدانند كه به مشكلات بنيادين پرداخته ودر نتيجه فراگير باشد. هر تحقيق سياستگذاري، به يك مشكل اجتماعي ميپردازد. تحقيقات بنيادي كه تحقيق سياستگذاري يكي از اشكال آن است، به موضوعاتي فراگير، چند بعدي و با پيامدهاي وسيع براي گروههاي گسترده اجتماعي، ميپردازد. براي آن كه تحقيق سياستگذاري، توصيههاي سودمند و قابل اجرا ارائه كند، ميبايد مبتني بر دركي از عرصه سياستگذاري باشد. وجوه گوناگون اين عرصه را ميتوان در سه محوربيان كرد. نخست آن كه پژوهش سياستگذاريتنها يكي از دادههاي بيشمار براي تصميمگيري است. منابع ديگري نيز وجود دارد كه سياستگذار آنها را در تصميمگيري لحاظ ميكند. مثل ديدگاههاي كاركنان، سياستهاي موجود، ديدگاههاي پذيرفته شده و .... دراين بخش، پژوهش سياستگذاري بايد بتواند نشان دهد كه چرا يك عمل توصيه شده بيش از ديگر روشهاي ممكن سودمند است. وجه دوم در عرصه سياستگذاري، اين است كه هيچ سياستي، بدواً و بدون مقدمه اتخاذ نميشود. سياستها ساخته نميشوند، بلكه متراكم ميشوند. سياستگذاران نوعاً با مشكلات پيچيده اجتماعي كه بسادگي حل نميشوند، سروكار دارند. مشكلات اجتماعي تنها از طريق مجموعهاي از اقدامات متوالي حل ميشود. اين سياستها مستمراً پيشنهاد و اجرا ميشوند. در مراحل بعدي عملكردها ارزيابي و بازنگري ميشوند. پژوهشهاي سياستگذاري بايد شواهد تجربي از اين مجموعه اقدامات متوالي ارائه كند. وجه سوم عرصه سياستگذاري،توجه به اين نكته است كه فرآيند سياستگذاري، فرآيندي پيچيده است، چرا كه عوامل اثر گذار مختلفي در آن دخيل هستند، هر كدام در سطوح گوناگوني از سياستگذاري عمل ميكنند و مكانيزمهاي سياستي اتخاذ شده، پيامدهاي خواسته و ناخواسته متعددي دارند و اين مورد بايد كاملاً در پژوهش سياستگذاري مورد توجه قرار گيرد و توصيهها بر پايه آن ارائه شود.
* مبارزه با این خرده فرهنگ های پوچ و بی اساس وظیفه تمامی نهاد ها و ارگانهای دولتی و خصوصی است . نیروی انتظامی می بایست روندی را که جهت شناخت و آگاه سازی افراد جامعه نسبت به فرقه های انحرافی با همکاری رسانه ها در پیش گرفته بصورت جدی تر و در شهرستانهایی بجز تهران نیز اجرا نماید و جهت نابودی این فرقه های انحرافی که فرهنگ و ارزشهای اسلامی و سنتی مارا هدف تهاجمات خود قرار داده تلاش مضاعف داشته باشد. خانواده و مراکز آموزشی و فرهنگی باید بکوشند تا ضمن آگاه سازی نوجوانان و جوانان از خطرات در کمین ، نیازهای اساسی آنان را شناخته و با آگاهی از تفاوتهای فردی و ایجاد محیطی امن روحی روانی و جسمی ، مسیر سالم زیستن را به آنان آموزش دهند و خود نیز تا جایی که نیاز است به عنوان یک راهنما و پشتیبان در کنار آنها باشند و بدانند که سخت گیری های بی دلیل به مانند بی توجهی و سهل انگاری خطرناک است .
سخن آخر :
تمایل به سمت دوست نماهای فرصت طلب ، گرایش به سمت مراکز فحشا و فساد ، عضویت در فرقه های انحرافی خرافی و پوچ و تقلید کورکورانه از خرده فرهنگ های بی ارزش غرب ، سست شدن بنیان خانواده و رفتارهای منافی اخلاق ، اعتیاد و معضلات اجتماعی دیگر نشانه کم رنگ شدن واژه ای پر ارزش به نام ایمان به خداست و گاها نشانه بی توجهی و ناآگاهی نسبت به ارزشها و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی است . اصلاح جامعه توسط یک یا دو نهاد یا ارگان مانند آموزش و پرورش و نیروی انتظامی خلاصه نمی شود ، جهت پیشگیری و رهایی از معضلات اجتماعی باید پایه ای کار شود و از بنیان آغاز نمود که آن، خانواده است که اولین محیطی است که فرد توانایی های اولیه را فرا می گیرد و شخصیت او شروع به شکل گیری می کند . اگر شخصیت و رفتار فرد در این جامعه کوچک (خانواده ) بد شکل گیرد ، اصلاح آن توسط نهادهای دیگر بسیار مشکل است . مانند فردی که شنا کردن را در رودخانه می آموزد ، اما این شنا کردن اصولی و علمی نیست و زمانی که می خواهد شنای اصولی و صحیح را یاد بگیرد ، فراگیری آن ، سخت و دشوار است . چون می بایست آنچه را در ذهن دارد ، پاک نماید و بعد شروع به یادگیری صحیح نماید ( لازم به ذکر است که بیان این مثال در جهت اشاره به تداخل، در صورت یادگیری و آموزش غلط است ، وگرنه این مورد معضلی اجتماعی نیست ) . نهادها و ارگانهای آموزشی و فرهنگی باید ، فرهنگ صحیح زیستن را در خانواده ها اشاعه دهند . زندگی کردن تنها نفس کشیدن و خوردن و آشامیدن نیست ، زندگی ارتباط مناسب با دیگران جهت رسیدن به هدف مطلوب و مفید واقع شدن برای جامعه است . خانواده ، مراکز آموزشی ، فرهنگی ورزشی ، رسانه ها ، نیروی انتظامی و سایر نهادهای دولتی و خصوصی بایستی نیازهای افراد را با توجه به تفاوتهای وجودی آنها ، شناسایی نموده و در جهت اهداف مورد نظر به آنان کمک کنند. ارائه تقویت چه بصورت مثبت و چه منفی کارایی بسیار بهتری نسبت به تنبیه و مجازات جسمی و روحی دارد زیرا مجازات و تنبیه موجب برگشت پاسخ نامطلوب می گردد در صورتیکه تقویت موجب بروز پاسخهای صحیح می گردد.
انسانها در مقاطع مختلف زمانی و در هر سنی که هستند دارای نیازهای متفاوتی می باشند . مسئولین آموزش و تعلیم و تربیت و امنیت جامعه نبایستی توقعات یکسانی از همه افراد داشته باشند. ارضای صحیح و مناسب خواسته ها و امیال و برآوردن نیازهای اساسی افراد و هدایت آنان در راه درست زندگی ، موجب شکوفا شدن استعدادهای بالقوه در جوان می شود . رها نمودن جوان ، که سرشار از انرژی است و عدم راهنمایی صحیح ، او را به هر طرفی می کشاند ( انرژی درونی و قوی که در او وجود دارد و نیاز به ابراز وجود ) چه بسا آن طرف به منجلابی از فساد و تباهی منتهی گردد.
علی ( ع ) همه دردها و ابتلائات بشر را یك كاسه می كند و تقوا را برای همه آنها مفید می داند. حقا هم اگر به تقوا صرفا جنبه منفی و اجتناب و پهلو تهی كردن ندهیم و آنطور بشناسیم كه علی شناخته باید اعتراف كنیم كه یكی از اركان زندگی بشر است چه در زندگی فردی و چه در زندگی اجتماعی، اگر نباشد اساس زندگی متزلزل است.
منابع و مآخذ :
1- اعزازي ، شهلا . خشونت خانوادگي ( زنان كتك خورده ).1377.
2- اعزازي ، شهلا . خشونت خانوادگي بازتاب ساختار جامعه . مجله تخصصي زنان.1377.
3- بروشور سازمان يونيسف ايران با همكاري وزارت بهداشت ، درمان و اموزش پزشكي مركز بيماريها اداره سلامت روان.
4- توسلی ، بابک . شیطان در موسیقی غرب . نشریه نگاه تازه . شماره 3و4 . ص 147.
5- حبيبي نيا، اباذر. 1380. دوپينگ و داروهاي غير مجاز در ورزش. انتشارات چهر.
6- رحمتي ، محمد مهدي1380 . عوامل جامعه شناسانه خشونت و پرخاشگري در فوتبال. دانشگاه گيلان.
7- ژانورن، پاتريس .1367 . “ونداليسم، بيماري جهاني خرابكاري “، ترجمهي فرخ ماهان، مجله دانشمند.
8- كار، مهرانگيز.1380. پژوهشي درباره خشونت عليه زنان در ايران.
9- نوابي نژاد ، شكوه. 1370: رفتارهاي بهنجار و نابهنجار در كودكان و نوجوانان. سازمان انتشارات فرهنگي ابتكار هنر.
. Anderson M .2003 . Anxiety and panic attacks integral approaches to treatment.New Harbinger-10 publisher
11 - Coakley Jay J.(1998)"Sport in Society : Issues and Controversies" McGraw-Hill Inc.
سلام دوست عزیز این سایت با بر پایی یک دیوار در مقابل شیطان و شیطان پرستی بوده تا هرچند که کوتاه اما باعث جلوگیری از پیشرفت این دشمن در خاک بوم مرزبوم خاک پاک ایران زمین باشد